سرخط خبرها
خانه / اخبار / مراسم جشن آئین عمامه گذاری طلاب مازندران با حضور حضرت آیت الله گلی شیردار

مراسم جشن آئین عمامه گذاری طلاب مازندران با حضور حضرت آیت الله گلی شیردار

photo_2017-09-24_10-13-11

حضرت آیت الله گلی در مراسمی که به مناسبت عید غدیر و جشن آیین عمامه گذاری طلاب مازندران در مدرسه علمیه امام صادق (ع) کوتنا برگزار شد به تبیین واقعه ی غدیر پرداختند.

ایشان فرمود، غدیر حادثه ی است که عقول عادی بشر از شناخت آن عاجزند مدیریت و روشی که انسان در این واقعه بزرگ تاریخی مشاهده میکند که در یک مکان شناخته شده و توسط انسان برتر عالم خلقت انجام گرفته است محیرالعقول است. اما نمایی از این حقیقت را می شود ترسیم کرد.
اولین درسی که می شود از غدیر گرفت این است که حرکت غدیریه بشکل عادی در جامعه مدنی آن زمان، و آن هم هفتاد روز مانده به رحلت پیامبر اکرم (ص) حتما باید پیام ویژه داشته باشد و آن پیام ارایه مدلی از دین مداری جامعه هست که مردم دین را بشناسند.
عضو هیئت امناء پژوهشگاه فقه نظام افزود؛ اینکه خداوندمتعال درقرآن کریم می فرمایند”بلغ ماانزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته”ماموریت و امر خداوند همراه با تهدید آمده است. یعنی خداوند متعال یک قاعده ای را تعریف کرده است که این قاعده از نیازمندی های اصلی امت اوست. معلوم می شود که منصوب شدن امیرالمومنین درون رسالت باید تعریف بشود وبا توجه به این آیه قرآن،غدیر ادامه ی رسالت نبوت است که توسط خاتم الانبیاء مدیریت شده است. اما چه شده است که پیامبر اکرم(ص) اهمیت بیان و ابلاغ رسمی و علنی را آنقدر بالا می دیده است که در گرمایی سرزمین حجاز باید بایستد و در تاریخ نقل شده است که از شدت گرما مردم طاقت ایستادن نداشتن. این چه ماموریتی است که با این شیوه دارد شکل میگیرد؟ و نکته بااهمیت تر مگر رسول گرامی اسلام نمی دانست که این واقعه در بستر تاریخ در جوامع دینی و غیردینی فراموش می شود؟ و یا اینکه دنیای بعد از خود خلافتها به گونه ای تعریف میشود که محوریت امیرالمومنین در حاشیه قرار میگیرد؟ چرا می دانست، اما وجود مبارک پیامبر اکرم شاخص داد یعنی به دنبال این بوده است که در بنای مدیریت توانمند و به روز؛ ارکان و شاخص هایی تعریف کند که بدانند امت اسلام، بعد از پیامبر به چنین مدیری نیازمند است. لایه های ولایت و سرپرستی در اسلام باید به گونه ای تعریف بشود که در راس او انسانهای شایسته قرار بگیرند.
این استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه فرمود، گرچه غدیر در سرزمین تشیع حاصل شده و از اعتقادات ما شیعیان است اما غدیر پیامش پیام ائتلاف است مکتب غدیر صادراتی است. مکتب غدیر بگونه ای است که همه امتهای اسلامی می توانند خود را در آن ببینند. به تعبیر مقام معظم رهبری شناخت غدیر منشاء انشقاق و افتراق نیست زیرساختهای غدیر که معمار او رسول خدا بوده است بر این مبنا شکل نگرفته است که امتها با اتکاء به این رفتار پیغمبر از همدیگر جدا بشوند بلکه مبنای ائتلاف تشیع و تسنن است. ما افتخار میکنیم که این معمار بزرگ در تاریخ بشریت اقدامی کرده است که این اقدام توانسته است مبداء انحصاری رو تعدیل کند ما به این دیدگاه نیازمندیم. در جامعه دینی امروز ما، باید با استناد به غدیر بدنبال مدیر توانمندی مثل امیر المنین (ع) باشد و این نه تنها مبداء تفکر و اندیشه تحلیل دقیق در جوامع اسلامی می باشد بلکه جوامع کفر هم می توانند از او درس بگیرند. در قرآن کریم در معرفی غدیر آمده است”الیوم یئس الذین کفروا” حرکت پیامبر اکرم موجب یاس کفار شد کسانی که دین نداشتند و کسانی که نفاق داشتند نه کسانی که به پیامبر اعتقاد داشتند و دینمدار بودند. امتیاز تشیع با دیگر ملتهای اسلامی روشن است ولی غدیر براساس مدیریت جامع در همه ی ملل دینی برنامه ریزی شده است و لذا نباید دیدگاههایی با استناد به حادثه غدیر تحریف بشود و بگویند که این متعلق به تشیع بود و ثروت ما است و خط ابطال به همه ی خطهای دیگر بزنند. مبدا و اقدام غدیر در آن جایگاه ویژه رسول خدا(ص) به این خاطر بوده است که نفس تازه ای به امت بدهد خط بطلان به انحرف و تحجر بدهد.دومین پیام غدیر بحث طبقه بندی مصالح و اولویت بندی آنهاست. وقتی پیامبر(ص) دستان امیرالمومنین را در روز غدیر بالا برد تاریخ این شخصیت برتر را مظلوم نموده و 25سال خانه نشینی را بر او تحمیل کرده است. دراینجا وجه صادراتی بودن حادثه غدیر روشن می شود. غدیر عنصر هدایت بخش و نگهدارنده جامعه و امت اسلامی است.وقتی امیرالمومنین خانه نشین شد بارها اصحاب پیامبر (ص) آمدند و پیشنهاد کردن که جامعه بهم خورده است وحضرت قیام کندولی امیرالمومنین(ع) قیام نکردند چون عقیده امیرالمومنین این است که اگر در یک محیطی، کاری دارای منافع فراوانی باشد همانطوری که امامت،مدیریت و تصدی گری امیرالمنین(ع) امر شخصی ندارد و منافع فراوانی دارد اما اگر حرکتی انجام دهد که منافع اصلی اسلام به خطر بیفتد و قاعده نظام اسلامی بهم بخورد باید این قاعده راحفظ کند نه اینکه با جنگ و شمیر به مردم را متقاعد کند که برحق هستم و هرکسی که مقابل این خلافت قرارگیرد باید او را از بین برد.امیرالمومنین (ع) حاضر است برای تحکیم مصالح اصلی اسلام،از پاره ای از برنامه ها صرف نظر کند. چراکه فلسفه اقدام در این عالم در میان امت اسلامی این است که مصالح را طبقه بندی کنند.
در جامعه ی امروز اگر اولویت بندی در برنامه ها و اقدامات ما اصل نباشد و در برخوردها وروابط بین الملل ما به عنوان اصول رفتاری شناخته نشود این نظام آسیب خواهد خورد.همانطوری که سکاندار نظام ما شخصیتی است که در تشخیص اولویتهای برنامه های کلان دینی سرآمد تشخیص و طبقه بندی را برخورداراست. غدیر در یک جمله تعریف صحیح از مدیریت در جامعه دینی بلکه بشری است. اینکه رهبری معظم می فرمایند غدیر شاخص است به همین معناست. شاخص یعنی اینکه این را ببین، وخطوط دیگر را تعریف کن.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در رابطه با معمم شدن طلاب می فرماید، معمم شدن، توسعه ی مسولیت است نه امنیت آفرینی در حوزه زندگی. پدری که خدای متعال به او فرزند می دهد خوشحال می شود اما می داند که فرزندآوری مسولیتی دارد.بنابراین اولین نگاه طلاب به تعمم باید این باشد که مسءولیت آنها خیلی بالاست. در شناخت مسولیت دو محور را باید توجه کرد یکی علم آموزی است. اگرطلاب عزیز ما به لحاظ معلومات و تامین دانش فقه حرکت جهاد گونه نداشته باشند امروز جامعه ما پذیرای آنها نیست. حرکت ما در تحصیل علم و دانش افزایی و تامین ارکان دانش فقه، باید بسیار سریع و شناخت کامل و با تشخیص نیازمندی های جامعه باشد. ادبیات و گفتمان تبلیغ دین را باید درست بیاموزیم
محور دوم اینکه ما مکلفیم در تراز تکلیف و توصیف علم آموزی، تقوا و مراقبت را دائمی مدیریت کنیم و اینطور نباشد که یک لحظه از مراقبت خود غافل بشویم این از ضروریات موفقیتهای ماست. به عقیده بنده اگر نبود تقوا و پرهیزکاری رهبری معظم، این مقدار نفوذ در دلها و علمای بزرگ ما ایجاد نمی شد آن تقوا و پرهیزکاری و آن مراقبت و آن تواضع و توانمندی بر نفس اینها را باید مدیریت کرد.مرحوم شیخ محمدتقی آملی که از ذخایر خطه ی ما است می گوید پیرمردی آمد پیش من و گفت در این 90سال عمرم بشکلی مراقبت داشتم که هر کسی از من بد بگوید ناراحت نمی شوم. در واقع این توانمندی و مدیریت را توانست برای خودم تولید کنم.اما من محمدتقی آملی این توانمندی را پیدا نکردم که اگر کسی از من تعریف میکند خوشحال نشوم.

لذا ما هر مقدار حریم تقوا و پرهیزکاری را در زندگی رعایت کنیم شک نکنیم که در میان مردم موفق تر هستیم و برکات وجودی ما بیشتر خواهد بود.

 

photo_2017-09-24_10-14-27photo_2017-09-24_10-14-31

درباره ی کریم پور

همچنین ببینید

آیت الله گلی امنا فقه نظام مصاحبه با خبرگزاری رسا

مصاحبه خبرگزاری رسا با آیت الله گلی شیردار

  عضو هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام در مصاحبه با خبرگزاری رسا با اشاره به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *